21 Apr 2014

TSKI SELEPAS GUTHRIE KINI "SELANGOR WATER REACUE".


Sejarah kebanggaan nasional iaitu lewat tengahri waktu London tanggal 7sept 1981 di sebuah hotel di london. Apabila dengar berita mengejutkn di corong radio lelaki tokoh korporat Mark Gent tergamam, kepala mula berdenyut serta kepala berpinar-pinar sekelip mata syarikat gergasi bertaraf dunia yg d terajui nya itu terlepas dri genggaman.

Tokoh koporat sedar semuanya sudah terlambat. Lebih 150 tahun menguasai Malaysianized GUTHRIE, kini tiada apa yang boleh dilakukan untuk menghalang syarikat perladangan terbesar British itu kembali ke pangkuan Malaysia.

Tokoh korporat British yang menguasai syarikat gergasi tersebut ditewaskan dlm masa 4 jam melalui "serangan terancang" oleh sekumpulan anak tempatan Malaysia yang diketuai oleh Khalid Ibrahim.

Serangan itu dititipkan dalam sejarah korporat antrabngsa sebagai 'DAWN RAID' atau serangan pada waktu subuh ia itu di waktu tempatan.

Sejak itu anak muda Khalid Ibrahim yg ketika itu berusia 35 tahun ketika operasi dawn raid keatas bursa London mula mnjadi sebutan dunia ketika Britiah anggap operasi tersebut sebgai "nasionalis pintu belakang" (lantaran dimalukan oleh anak tempatan bekas tanah jajahannya) Malaysia angkat peristiwa itu sebgai kejayaan mengembalikan hak yang hilang.hari ini selepas 33tahun operasi dawn raid itu makin dilupai oleh ramai anak muda.


Kini MB TSKI menjalankan satu lagi operasi berbeza tapi dengan matlamat serupa- "Selangor Water Rescue" atau menyelamat industri air Selangor.

Sekiranya dawn raid mngembalikn hak rkyat keatas perladangan nasional, operasi air jauh lebih penting demi mengembalikan hak rakyat Selangor keatas sumber terpenting kehidupan - AIR.

Operasi menyelamatkan industri air selangor dibuat bagi membebaskn "belenggu penjajahan korporat tempatan" operasi kali ini bukan lagi serangan mengejut pda waktu subuh seprti."dawn raid" tapi pada siang hari dengan dilimpahi flash kamera media.

Ia suatu operasi panjang  dan memenatkan tambahan pula berhadapan serangan demi serangan dari tokoh tertentu meskipun rundingan demi rundingan dengan korporat tempatan tetapi ketamakan dan kerakusan menyukarkan operasi tersbut.

Rundingan bersama kerjaan persekutuan dan syarikat konsesi menemui jalan buntu berlarutan selama 5 tahun ternyata ia memerlukan satu strategi licik dngan pengetahuan dan pengalaman mendalam serta kemahiran rundingan yang tinggi.

Kebijaksanaan Khalid Ibrahim memberi kelebihan pabila dengan bijak mnjadikan projek Langat 2 sebgai senjata dalam rundingan itu.

Selepas bergelut pelbgai rintangan akhirnya operasi mnyelamat indstri air memasuki fasa baru setelah temetrainya MOU antara kerajaan negri dan persekutuan yang memberikn kelebihan pada kerajaan negeri.

Walaupun ia tidak memuktamad tetapi operasi itu cukup melegakan semua pihak.mereka menggangap fasa baru ini umpama "cahaya di hujung terowong".

- Mohd Khairul / Ampang MOVE